Presentat el projecte MotorsportCAT

2020-02-06

El secretari general de l’Esport i de l’Activitat Física, Gerard Figueras, ha presidit avui la presentació del projecte MotorsportCAT, una iniciativa que pretén agrupar totes les entitats i persones relacionades amb aquest sector, cercar noves idees i oportunitats per millorar l’esport del motor català i aconseguir un creixement sostingut de la seva activitat econòmica.

L’acte, que ha tingut lloc al Museu i Centre d’Estudis de l’Esport Dr. Melcior Colet, de Barcelona, ha comptat també amb la presència del director del Consell Català de l’Esport, Antoni Reig; el president del Circuit de Barcelona-Catalunya, Vicenç Aguilera; el director de la mateixa instal·lació, Joan Fontserè; el president del Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC), Josep Maria Vall; el vicepresident del Clúster per l’Avenç de la Tecnologia de la Moto (Clustermoto), Carlos Juan Verdejo; el director esportiu del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), Aman Barfull, i els presidents de les Federacions Catalanes de Motociclisme (FCM), Josep Maria Mañé, i Automobilisme (FCA), Joan Ollé.

Com ha destacat Vicenç Aguilera, MotorsportCAT és un projecte centrat en potenciar l’activitat i millorar la competitivitat de la indústria de l’esport del motor a Catalunya. L’objectiu és que aquest sector generi 2.000 milions d’euros l’any, multiplicant per 5 l’actual PIB del sector; fomentar la participació de les empreses vinculades al sector, involucrar les entitats i recuperar l’esperit participatiu i d’organització pel qual és reconegut arreu del món, que el converteixi en un referent industrial i esportiu a nivell internacional. “Som un país ideal per a la pràctica del motorsport, amb més de 60 instal·lacions, i junts podem fer-lo créixer”, ha afegit.

A banda dels socis principals, el projecte compta amb més de 50 membres, més de 30 voluntaris i 7 padrins, entre els quals hi ha entitats esportives, empreses i fabricants de la indústria del motor, promotors i equips de competició, i pilots i ex pilots com Marc Márquez, Marc Coma, Ivan Cervantes, Pedro de la Rosa, Laia Sanz, Marc Gené i Toni Bou.

Es tracta d’una iniciativa nascuda el 2014 i que ara lideren el CIAC, Clustermoto i el RACC, amb el suport de la Generalitat de Catalunya, a través de la Secretaria General de l’Esport i de l’Activitat Física (SGEAF) i el Circuit de Barcelona-Catalunya. El projecte compta també amb el suport de la FCM i la FCA.

El pla estratègic del projecte se centra aconseguir un creixement sostingut de l’activitat econòmica del món del motor a Catalunya, país que compta amb la passió, tradició i grans campions en aquest sector. Per això, s’han plantejat una sèrie de projectes a desenvolupar en els propers anys, al voltant de quatre eixos bàsics: la indústria (components, fabricants i enginyeries), els equips esportius (escuderies, empreses i clubs), els esdeveniments (organització, serveis associats i federacions) i el públic (local o estranger que gaudeix d’aquest esport).

Dels 19 projectes inicialment plantejats, els esforços s’han centrat en la creació d’una web, marca, portal de comunicació i estructura de coordinació i lideratge del motorsport a Catalunya; apropar equips internacionals al costat dels circuits; potenciar la Fórmula Student conjuntament amb universitats d’enginyeria; impulsar la Kart Academy, conjuntament amb instituts i escoles de formació en automoció; potenciar el màster-curs superior en motorsport; la creació i promoció del Saló Internacional del Motorsport “Barcelona Motorsport Show”; així com la promoció d’un Circuit de Karting Internacional. També s’ha col·laborat amb l’adaptació del Circuit de Calafat per la Formula E.

Gerard Figueras ha subratllat la voluntat de la SGEAF de sumar-se a l’antic projecte Motorsport2020, coneguda la bona feina feta fins ara. “L’experiència de la cooperació entre sector privat i administració pública és una fórmula d’èxit al nostre país en qualsevol dels àmbits on excel·lim. Per tant, també ho pot ser, i de fet ho és, en la simbiosi entre la indústria i l’esport del motor”, ha dit. “A partir del nou projecte MotorsportCAT, amb la mirada posada en l’horitzó 2030, juntament amb la resta de reptes que tenim aquest període, així com de sostenibilitat amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) que ens assenyala l’Agenda 2030, volem donar un nou impuls al món del motor. I fer-ho, començant amb una planificació estratègica que ens assenyali el full de ruta d’aquesta dècada i la sinergia de tots els actors del sectors del motor i de l’esport”, ha exposat. “Aquest lideratge compartit ens ha de permetre generar riquesa que aporti millor qualitat de vida al país, i situar Catalunya al món com un referent del motorsport”, ha conclòs.

Per la seva banda, Josep Maria Vall (CIAC) agraïa l’oportunitat de MotorsportCAT de “fer-nos visibles, atraure talent i mostrar la nostra  competitivitat”, mentre que Carlos Juan Verdejo (Clustermoto) apuntava el potencial del projecte a l’hora de promoure la innovació en la indústria de la motocicleta, i Aman Barfull (RACC) citava l’impacte econòmic i la projecció internacional que suposen l’organització d’esdeveniments esportius, la qual cosa pot prendre un impuls gràcies a MotorsportCAT. Finalment, Josep Maria Mañé i Joan Ollé han mostrat el desig que l’esforç conjunt dels membres del projecte permeti defensar els interessos de la indústria del sector i de les respectives federacions i que aquest potencial sigui homologable al que hi ha a Europa.